Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

masak spegeti bologies dlm suasana baru

tajuk aku..... xleh blah...
masak spegeti tu dah biasa..
tp dlm suasana baru tu..... hehe... statment xleh blah kan??
ape maksud "suasana" baru tu????
aku tau.. ramai dah leh agak...
aku tau ada org dah stat boring dah...xpe.... sape xmau baca leh skip ye..

hehe....
eceli aku ni mcm biasa...
bab masak memasak ni mmg  lemau sikit
tp skali skala hubby request nak mkn itu ini tu..
rasa xsamapi hati lak kalau xmasak...
kena pulak tin  sos prego tu dah 2 bulan dok dlm almari
pastu mamat tu dah perli2 siap gi giant lg bl sepek mee spegeti n  daging hancur Ramlee suruh bini dia yg "ghajin" ni masak...
sbb aku bg alasan spegeti mee dah abis...huhuh
so.. smlm... balik keje dgn rajinnyer terus keluarkan daging tu..
rendam jap dlm air..
pastu pelagi... operasi masak memasak la...
tp kali ni.. nak cuba di tempat baru...
sian dapur lama aku tu... dah 7 bulan xmenyala....
memandangkan dia dah selamat dok kat tempat baru dgn suasana baru...
so.. smlm buat pertama kalinyer.. aku rasmikan penggunaan dapur basah baru aku tu
walau pun hakikatnyer area tu lom fully furnish lg...

closeup sikit..... 
daging dah hampir sejam setengah aku rebus smapai air kering

aku mmg suka msk spegeti ni sbb sgt senang... 
sgt mudah tp xbape cepat kecuali msk creamy cabonara sbb aku hanya perlu panaskan kuah tu je...
utk msk kalini... aku xmasukkan pun brg lain mcm cendawan ke ape ke.. sbb brg xde..
just daging cincang tu n sos prego...

lepas siap....

tu dia..... kuah bologies yg pekat2...
muahaha...

oh ye.. 1 gmbar syafiqah sibuk nak snap while mama dia tgk masak...
muka aku masam sbb aku ckp xyah.. dia nak jugak snap..
huhu... 

sgt heaven msak kat luar ni...
berangin...
jimat letrik lg sbb xyah nak on hud memasak tu...
siap leh lambai tgn kat jiran belang rmh lg tru lubang kecik kat pagar tu..
hehehe...
pastu aku ckp kat hubby..pasni stakat nak panas2kan mknn...
bleh la pakai dapur kat dlm..
tp nak masak beriya2 mcm msak sambal ke.... bakar ayam ke...
sila pakai dapur kat luar ni.....kata dapur ada 2 kan... harus dimanfaatkan sebaiknyer... haha

ok... bila dah siap masak..
masa utk mkn spegeti ..
menu diet aku...
mkn kuah spegeti dgn sikit je mee nyer...
budak 2 org tu jgn citer...
mkn bertambah2 ye... sedap sgt le tu mama dia masak :P...
arini nak  mkn pe ye???
mcm nak bl nasi lemak panas tepi jln tu jek... huhu
mood memasak 1 hari je ..haha

17 comments:

mummy_ayu said...

wah..cedap2..lama tak masak sapegeti bolognese....

lydzar said...

dh lama gak tak masak spegeti. suamiku perut melayu..

Iela Fazielah said...

lydzar: haha.... kalau perut melayu mmg kena terror msk traditional... akak lak fenin sbb perut lakiku mcm2 leh masuk...ngeh2

nasazfrog... said...

syok la masak kat dapur baru.. pasni harus bertambah rajin k.... :)

- dieyana - said...

bestnya ada dapur basah, dapur kering, dapur kat dalam(dapur kering), tk usah usik2, just nk basuh2 tangan aje, baru cun n sentiasa berkilat!! ehheh

Iela Fazielah said...

nasazfrog: hahaha... bab bertambah rajin masak tu yg lomah den raso...haha.. tp i will.....

Iela Fazielah said...

-dieyana: betul.... dapur kering kat dlm kena sentiasa pastikan kering ek..kasi kilat2.. kena guna jarang2...

Nadra Farissa said...

tumpang makaaaaan.... hahaha...jemput2 la saya dtg.. <-- tak malukan?? hik hik

Iela Fazielah said...

nadra farissa: pintu rumahku sentiasa terbuka.... jemput la dtg.... hehe..xde malunyer.. i pun teringin nak gi rmh u....

alyyani said...

mmg syok masak kat luar. tak la rasa begeduk or rumah bebau kan. ewah gaya mcm ada wet kitchen je. momok request2 gak eh, wan langsung takde request sebab malas nak jaga anak masa bini dia tgh masak. hahaha...

Nana said...

sedap ni
dah lama aku xmasak
hehe tiba2 tingin tgk ko masak

mamalieyna said...

tak pernh masakkan spageti gini tuk en suami..hee~ spageti guna tuk buat laksa johor jer..ngee~ tekak tak bape kena dgn spageti ni..

ooh dapur itu, best aaa kena angin luar kan..hee~

Iela Fazielah said...

alyyani: xde maknanyer momok request.. dia 2x5 wan jugak... xkosa nak layan kerenah bini dia nak buat wet or dry KC.. lg la dia ckp.."nape tebuk table top tu... patut awak simpan je dapur awak bwh dapur.. so.. bila saya dpt ikan, boleh buat tempat siang area tu,...." lg hampeh statement dia..huhu

Iela Fazielah said...

nana: masak la... spegeti senang di masak.. cepat dimakn.... (nyanyi lagu ala mee meggi)..hehe

Iela Fazielah said...

mamalieyna: ila pulak tgh cari resepi nak msk laksa johor.. en hubby kata teringin nak mkn laksa johor... yg ila tau laksa johor ni rumit sikit nak buat dia kan... tp salute la ina pandai masak laksa johor ni

♥MiZz-siHa♥ said...

dah laem dah nie x msk nie...hb pon dok ckp je suh msk nie..hehe

Iela Fazielah said...

mizz-siha: kena masak tu..kang hubby muncung je...hehe

Related Posts with Thumbnails