Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

ganti pokok baru...

hmmm.... dulu aku pernah buat n3 aku beli pokok baru..
utk letak atas pagar depan rumah..

nak jadi cerita...
kalau tgk tarikh n3, pokok tu aku bl lebih kurang 6 bulan gak la...
cara penjagaan... siram tiap2 hari...baja seminggu skali...
tp hasilnyer.... bila2 berbunga, akan keluar bunga kaler putih...
pastu bunga pun gugur...
lebih kurang mcm tu lah kitaran hidup dia...
kalau aku lupa nak boh baja... nnt nampak daun dia jd kuning pastu gugur...
last2 pokok tu tinggal ranting je..
tp still hidup tau...

so... akibat rupa dia yg makin lama makin tinggal ranting tu...
akhir aku decided.... aku nak tukar pokok baru...
cara yg sangt mudah...:
mula-mula...
- bawak turun pasu2 tu..
- masuk dlm kete...
- gi nursery kat area taman U kat rmh ni...
- pilih pokok....
kali ni pergi dgn hubby n anak2...
hubby yg pilih pokok tu...
bkan main mahal harga pokok dia pilih...sabar jelah...
tp mmg cantik pun...
pastu...
- suruh pekerja nursery tu keluarkan pokok lama dan tanam pokok baru...

hasilnyer......
tada!



kalau tanya nama pokok mmg aku xtau..
aku tau bl n siram je...
nnt pokok ni xde bunga..just daun...
lama2 dia akan jd serumpun yg cantik lg tebal..
harap2 yg jenis dpt tahan lama sket la...

oh ye..harga... RM 25 sepasu...
tp aku xamik pasu dia... sbb ada pasu sendiri.. xde diskaun...
so..2 pasu = Rm50 ye...mmg mahal...

xlupa juga...
kami skrg sedang berkebun...
taman pokok yg ada kegunaan...
2 pokok aku bl kat pasar tani bln 9 thn lepas..
pokok daun limau purut dan pokok pandan...


so far... masih sihat n selamat...

aritu ms gi nursery ni hubby berkenan kat pokok cili padi ni..
bl la jugak.. sepasu RM5...
harap dpt la merasa hasil cili padi tu...

sekian....

3 comments:

SyaNa said...

aku tgh pk nak letak pokok ape kt depan umah
mcm nak cr bunge hok jurai2 tu
xde idea lg..tggu mood mariiii

Iela Fazielah said...

syana: bunga jurai2... kena sangkut la pulak kat area carporch tu...tp cantik jugak....

nolee said...

ilah beli kat nursery pasar borong eh?.. dah lama nak beli n tanam pokok cili padi n limau purut.. tak jadi-jadi lagi..

Related Posts with Thumbnails