Sape Suke Dengar Kisah Ku

Islamic Calendar

susah jugak jd tuan punyer rumah sewa ye...

wah2.... tajuk xleh blah kan??
 mcm aku kaya sgt ada rumah sewa..haha
aku rumah pun br je bl sebijik yg dok make up habis-habisan tu..
hehe

b4 ape2 aku nak mintak tlg kengkawan yg pernah dok rmh sewa
ada sedikit ketidakpahaman nak mintak korang tlg aku bgtau nak watcamne 

ni ha... aku skrg tlg my MIL...
tlg jd perantara sbg tuan rmh sewa utk rmh MIL aku yg dulu aku duduk tu
kebetulan ms aku pindah ke rmh baru...
rmh tu pun dah kosong...
ada pulak kwn opis ni nak sewa...
dr xde org duduk kan...
aku tanya la my MIL... kot dia xkisah ada org nak sewa
then dia kata ok la kalau ada org nak sewa
so... aku pun bg la kwn opis aku ni sewa
duit sewa boleh la buat cover duit maintanance rmh tu  n segala mcm benda nak byr bila dah terbeli rmh apartment ni kan...

aku dulu dok rmh tu sbgai penyewa gak..
tp byr xle mahal mana... n bkn aku yg bayar ye
kompom anak dia yg byr kat mak dia..hehehe
tp.. bila berlaku pape kerosakan kami ganti sendiri lah kan
takkan benda kecik2 pun nak kasi tau mak...ye dak>>>??

so... memandangkan aku dah diwakilkan oleh my MIL jd tuan rmh sewa..
aku pun buat la 1 perjanjian ni..
aku tiru2 la dr kwn2 opis n cilok sikit kat google syarat perjanjian sewa rmh bagai
kasi sain semua...

bila dah buat tu br la aku tau susah ek nak sewakan rmh/jd penyewa rmh
pastu ada kontrak... tempoh masa nak menyewa..
larangan2 nye (kalau ada la).... 

yg paling susah part bila berlaku kerosakan
aku mmg fail kat sini
kot korang yg dok menyewa ni tlg la ajar aku skit
ni... kwn aku dok sewa mengadu
plug kat dapur terbakar...
sape yg kena betulkan ni??? citer sikit

ala benda kecik je pun aku nak "up" kat sini
tp still kompius ok..
sbb b4 ni aku menyewa tp dah mcm rmh sendiri
xde le report2
pastu xde kontrak2...
yg penting kami byr duit api, air, cukai tanah, pintu, tingkap semua la
insurans semua kami byr plus kerosakan kecil2 tu kami wat sendiri...

ni dah jd tuan rmh sewa.. agak fenin2 sikit
meh tlg aku kengkwan... citer sikit
kalau berlaku kerosakan kecik2 ni sape nak repair ni???
plus kot ada lain2 hal yg biasa penyewa adu2 tu

5 comments:

lydzar said...

kak ilah, mcm kitorang ni, kalau kerosakan kecik macam lampu ke, suis ke, soket n plag tu..kami baiki sendiri je..tp kalau toilet/sinki bocor kami report kt tuan umah. then panggil mentenance datang rumah suruh baiki. caj utk ini kami kontra dgn sewa rumah la.. kena ikut budi bicara tenant n renter gak la..tak la sampai yg kecik2 pon nk repot kt tuan umah..

Iela Fazielah said...

lydzar: o yeke?? baru tau..
so xyah la akak dok pikir kena byr or betulkan ek.... akak tanya hubby.. dia pun blur.. so kitaorg suruh dia repair n cajkan kat akak... tq ea lydzar

Nad @ MamaZakwan said...

saya pun cam sis lydzar tu
tuan umah takde la susah payah nak kena baiki ke, kuarkan duit ke..
suruh penyewa baiki, pastu tolak ngan duit umah sewa..
dua2 pihak senang

Iela Fazielah said...

tq Nad... kira benda2 kecik ni biar dia baiki lah ye

Dilla Ady said...

dilla tak leh nk bagi pendapat tntg ni la..tak tau camne prosudurenye..

tp rase kalu setakat kecik2 takpe kot kalu suh die repair sendiri..

Related Posts with Thumbnails